Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar för att snabbt kunna ge dig hjälp. Undrar du över något eller har frågor som inte finns nedan, vänligen kontakta oss.
Kontakta vår lokalförmedlare och berätta mer om din verksamhet och de lokalbehov du har. Kontaktuppgifter hittar du här.
Vi har lokaler som kan passa för de flesta verksamheter. Butiker, föreningslokaler, skolor, restauranger och kontor är exempel på verksamheter i våra kommersiella lokaler
Under våra öppettider ringer du kundservice. Om du behöver hjälp utanför våra öppettider kontaktas Securitas Kiruna 0980 – 812 86 samt Gällivare 0970-301 90. Kvällstid utförs detta mot en kostnad och legitimering krävs alltid för att säkerställa behörighet till bostaden.
Kontakta kundservice omgående så hjälper vi dig.
Om du har bruna kärl vid sopkärlen så ska du sortera matavfallet. Du kan kontakta oss på Kundservice om du behöver mera matavfallspåsar.
Du får inte montera upp en parabol på fastigheten utan vårt tillstånd.
Nej vi putsar inte fönster. Vi rekommenderar att du tar kontakt med någon lokal städfirma på orten om du inte har möjlighet att putsa fönster själv.
Vid dödsfall gäller en kalendermånads uppsägningstid om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet. Därefter blir uppsägningstiden tre månader enligt hyreslagen. Bostaden ska sägas upp av närmsta anhörig, som ska kunna uppvisa ett dödsfallsintyg med släktutredning eller ett vårdnadsintyg. Vårdnadsintyg får man på begravningsbyrån. Vid dödsfall kan den efterlevande makan eller maken få överta lägenheten. För sambor med gemensamma barn gäller samma sak.
Nej på grund av brandrisk är det inte tillåtet.
Nej, det kan dra till sig skadedjur som ohyra eller råttor som i sin tur kan sprida smitta. Det kan även upplevas som störande för grannar eller din omgivning. Tack för att du visar hänsyn.
På balkongen är det tillåtet att röka eftersom det inte är en allmän plats men du är förstås skyldig att visa hänsyn till dina grannar och får inte röka på ett sådant sätt eller så mycket att det blir störande för andra.
Det krävs samtycke från hyresvärden innan du kan överlåta ett lokalavtal.
Alla lokalavtal är unika. I ditt lokalavtal står det angivet uppgifter om både hyrestid, uppsägningstid och förlängningstid.
Du behöver skicka in en skriftlig uppsägning till oss. Vi behöver veta: Lokalens adress, objektnummer, avtalsnummer och önskat utflyttningsdatum. Skicka eller lämna in uppsägningen till oss. Besöksadress Bromsgatan 12. Postadress: LKAB Fastigheter AB, 981 86 KIRUNA. Märk brevet med Lokal.
Om trygghetsjouren gör en utryckning till platsen och de konstaterar en störning får den störande hyresgästen en tillsägelse samt en skriftlig anmodan om rättelse av oss. Om rättelse ej sker och hyresgästen fortsätter med återkommande och/eller ett grovt störande beteende har vi för att skydda er övriga hyresgäster, rätt att säga upp avtalet enligt paragraf 42 och 46 i Hyreslagen.
Hyran ska alltid betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Återkommande sena hyresinbetalningar eller obetalda hyror kan leda till att hyresavtalet sägs upp. Det kan även göra det svårare för dig att få ny bostad.
Logga in på Mina sidor. Där hittar du OCR-nummer, bankgironummer och hyresbeloppet.
Kontakta omgående vår hyresadministratör för diskussion om anstånd eller en avbetalningsplan. Kontaktuppgifter hittar du här.
För att få hyresavin till direkt till din internetbank måste du registrera det själv i din internetbank.
För att få autogiro kontaktar du oss för att få en blankett. När blanketten är undertecknad returnerar du den till oss.