Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar för att snabbt kunna ge dig hjälp. Undrar du över något eller har frågor som inte finns nedan, vänligen kontakta oss.

Filter

Låt inte avställda bilar eller släp stå uppställda på vanliga parkeringsplatser. Kontakta oss och ställ dig i kö till uppställningsplats. Om du har garage, parkera bilen i garaget – på så sätt kan ytan utanför garagelängan plogas snabbt och effektivt. För allas trivsel, hjälps åt med skottning av gemensamma entréer. Förutom att det blir fint så underlättas framkomligheten för de som har sämre rörlighet eller är sjuka. Hör av er om ny snöskyffel behövs till trapphuset.

Vi får återkoppling från er hyresgäster. Vår personal synar alla områden dagligen och vi har dialog med vår entreprenör.

Hyresgästen ansvarar för att skotta sin motorvärmarplats, framför garage eller carport, men om ytan är fri kan platsen bli snöröjd i samband med snöröjningen av övriga ytor, det är alltså inget som ingår utan är en bonus om din plats står tom.

Snöröjning påbörjas när snödjupet når 5 cm på en bestämd referensyta. Vid period med ihållande snöfall påbörjas snöröjning i samråd med oss. Grundregeln är att snöröjning ska ske så att framkomlighet inte hindras.

Vid krig räknas de svenska skyddsrummen som allmän plats. Det innebär att vem som helst kan söka skydd i vilket skyddsrum som helst.

Det är okej att skyddsrummen är låsta i fredstid, men vid höjd beredskap är ägaren till en byggnad där det finns skyddsrum skyldig att låsa upp eventuella låsta portar och dörrar som leder till skyddsrummet.

Fastighetsägare har ansvar för att underhålla skyddsrummet så att det fungerar som det ska, att all utrustning finns samt se till så att byggnadens fasad är uppmärkt med en skyddsrumsskylt, det ska även finnas en skylt på väggen bredvid ingången in till själva skyddsrummet.

I ett skyddsrum som ställts i ordning ska det finnas vatten upptappat på kärl, värme, ventilation och toalettmöjligheter. Det finns inte livsmedel. I en krigssituation får du vara beredd på att det kan vara avbrott i exempelvis vatten-, el- och värmeförsörjningen till skyddsrummet.

Rent praktiskt underlättas iordningsställandet om fastighetsägaren tillsammans med andra tillgängliga personer hjälps åt. I till exempel ett flerbostadshus är det naturligt att de boende deltar i att ställa i ordning skyddsrummet.

I fredstid får skyddsum användas för annat under vissa förutsättningar. Det är vanligt att de används som cykel- och lägenhetsförråd. De ska gå att ställa i ordning skyddsrummet inom två dygn.

Nej, hyreslagen tittar inte på om man jobbar natt eller är hemma hela dagarna på grund av att man är sjuk eller pensionär. Lagen utgår från den genomsnittliga hyresgästens liv.

Är det ljud från en grane, så börja med att prata med personen. Dialog är alltid bäst i första hand. Fungerar inte det, kontakta kundservice, gärna skriftligt. För att vi som hyresvärd ska kunna komma tillrätta med återkommande störningsproblematik behöver du skriva en störningsdagbok där du noterar dag, tid och hur länge störningen pågick.

Man brukar säga att det finns en oskriven lag som säger att det ska vara tyst mellan klockan 22.00 och 07.00. Det är viktigt att komma ihåg att man för den skull inte ska behöva smyga på tå för att man bor i ett flerfamiljshus eller för att grannen arbetar nattskift.

Nej, vi utför inte flyttstädning, men vår kundservice kan tipsa om städföretag som ni kan köpa tjänsten av.

Nej, lägenheten måste tömmas på samtliga möbler. 

Nej, inte om det är enstaka hål. Är det stora skador på en vägg och ommålning eller tapetsering krävs ska det utföras fackmannamässigt.

En vanlig störning är att en granne spelar för hög musik för ofta eller att berusade människor ofta vistas i trapphuset. Som tumregel ska man kunna sova ostört på nätterna medan man under dagen får acceptera att det förekommer liv och rörelse i fastigheten. 

Nej, separata parkeringsavtal upprättas om det finns ledig parkeringsplats.

Lokalhyresgästen ansvarar själv för att teckna ett elavtal. Avvikelser kan förekomma. Vid osäkerhet, kontakta lokalförmedlingen.

Det vanligaste är att lokalhyresgästen själv ansvarar för sitt låssystem. Avvikelser kan förekomma. Vid osäkerhet, kontakta lokalförmedlingen.